Fundamentální vs. fundamentalistický

V novém století je třeba rozlišovat mezi tím, co to znamená být fundamentální a být fundamentalistou.

James P.Boyce, první prezident a zakladatel Jižního Baptistického Teologického semináře v Louisville řekl: “Jsem fundamentální, ale nejsem fundamentalista”.

Být fundamentální znamená vyznávat a zastávat fundament víry tak, jak je vyjádřen v Apoštolském krédu. Tyto fundamenty jsou uznávány všemi evangelikály a definují obsah naší víry.

Dnešní fundamentalismus jde ale za tyto pravdy a činí obtížné být fundamentální bez nařčení z fundamentalismu.

Například – dnešní zápas není zápasem o neomylnost Bible. Je to spíše zápas o fundamentalistickou interpretaci a přístup k přisvojení si Bible ve věci sociálního a politického programu.

John Piper shrnul problémy fundamentalismu následovně:

1. Absence historické perspektivy
2. Absence uznání vzdělánosti
3. Nahrazení historických konfesí zjednodušeným* vyznáním
4. Absence zájmu o precizní formulaci křesťanské doktríny
5. Pietistické perfekcionistické tendence (zákonictví)
6. Jednostranost vnímání “okolního světa” (absence zájmu o proměnu kultury)
7. Jednostranná náklonost k futuristickému chiliamsu (pre-millenialismu)

Přidejte usilování o moc, vědomí nadřazenosti a aroganci a dojdete k vykreslení dnešního fundamenstalismu.

Fundamentalismus se od fundamentů odvrací. Spíše indoktrinuje, než vzdělává. Potlačuje zápas o pravdu a nahrazuje jej zákonickými formulemi.Vede ke konformitě s dogmaty, které potlačují zdravou diskusi a odstraňuje vznešenost našeho baptistického dědictví. Používá Bibli pro ideologické donucování.

Fundamentalismus nenechá Bibli promlouvat jako živé Boží Slovo. Podobně jako Ježíš říkal saduceům: “Mýlíte se, neznáte Písma, ani moc Boží” (Mt 22:29)

Fundamentalismus není spokojen, dokud nedominuje každé životní sféře. Nestrpí žádného rivala a netoleruje žádnou otázku, která by mohla otřást jeho pozicí.

Mnoho lidí v této svaté válce fundamentalismu nevidí sami sebe jako ničící, nebo zákonické. Upřímně se považují za “spasitele” Baptismu.

Ať je tedy jasno – baptisté nepotřebují nějaké spasitele. Už jednoho máme. A skrze něj musíme interpretovat a zvěstovat Slovo Boží. On je kritériem, standardem a měřítkem podle kterého musíme poměřovat vše, žít pro slávu Boží a vzájemně se přijímat.

Můžeme tedy být fundamentální bez toho abychom byli fundamentalističtí? Rozhodně ano. Můžeme radikálně milovat Krista bez toho abychom byli zákoničtní? Rozhodně ano. Můžeme spolu mluvit v jednotě bez toho aniž bychom byli uniformní? Rozhodně ano.

Původní článek v Angličtině

“skeletal” – vyhublý, kostnatý

vydáno: 19.12.2007

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.